Citroën met futuristische CXPerience naar Autosalon Parijs

Kris

Geen DS-concept voor Parijs, wel een fraaie creatie met een grote knipoog naar een Citroën-klassieker.

Het ‘zit’ al in de naam van de concept, de auto wordt verondersteld wat herinneringen op te roepen aan de CX die midden jaren ’70 de DS opvolgde. De auto moet de nieuwe Citroën-belofte invullen: “Be Different, Feel Good”. Onder een koetswerk met een gedurfd design zou hij een hoge mate van zit- en rijcomfort aanbieden, door de Fransen in hun beste Engels “Citroën Advanced Comfort” gedoopt. Een Citroën van de oude stempel, wat hier dan wel heel positief is bedoeld, in een nieuwe jas.

Opvolger voor C5?

De 4,85 meter lange berline met tweevolumekoetswerk moet op de salonstand in Parijs minstens evenveel aandacht trekken als de gloednieuwe C3. Die laatste is productierijp en komt dus ook snel op de markt, de CXPerience is nog niet meer dan een concept. Eentje die de opvolger van de C5 voorafgaat, lijkt dan de voor de hand liggende conclusie, maar dat wil Citroën vandaag nog niet meteen toegeven.

citroen

Veel glas

Net zoals de CX die in zijn tijd al had (en wat ook zijn naam verklaarde), voorzagen de designers de in Mizuiro-lak gespoten CXPerience van een ogenschijnlijk heel gestroomlijnd koetswerk. Zoals bij wel meer concepts, scharnieren de achterste zijdeuren aan de C-stijlen. Die laatste zijn ook van een ruit voorzien, zodat het in profiel bekeken lijkt alsof het (donkere) glas gewoon doorloopt. Alle deuren gaan ook een heel eind in het dak door.

Imposant front

Met 2 meter is de van enorme 22-duimsvelgen voorziene auto uitzonderlijk breed, met een hoogte van 1,37 tegelijk ook laag. Het front oogt, ondanks led-lichtblokken die zo fijn zijn dat je ze nauwelijks ziet, bijzonder imposant. Er is geen (continu) zichtbaar radiatorrooster, de auto heeft wel koelgaten die zich openen en sluiten volgens de noden van het moment. De motorkap is voorzien van opvallende welvingen en het typische Citroën-logo lijkt via twee ‘lijnen’ in chroom tot in de flanken door te lopen. De hele achterkant van de auto is al even gekunsteld, met hier net wel heel grote lichtblokken en een actieve spoiler.

‘Optimistisch’ interieur

De wielen staan zowat op de hoeken, vandaar een lange wielbasis van 3 meter. Die moet de chauffeur en zijn (maximaal) drie passagiers veel beenruimte garanderen in een interieur dat volgens zijn ontwerpers is geïnspireerd door de wereld van de architectuur, de decoratie en de meubels. De gele kleur moet frisheid en optimisme uitstralen, alstublieft. Nog een knipoog naar vroegere Citroëns: het stuurwiel heeft slechts één spaak. Het dashboard lijkt een beetje te zweven en qua vormgeving door te lopen op de deurpanelen.

Vloer in leder

citroen

Ook nog straf: de wagenvloer is bekleed met zwart… leder met een textuur met diverse vormen. In het midden van het dashboard prijkt een scherm met een diameter van liefst 19 duim, waarmee zowat alle functies worden bediend. Het laat zich op diverse manieren configureren en ook in subschermen opdelen, zodat de voorste passagier het op een andere manier kan gebruiken dan de chauffeur. De auto heeft geen klassieke buitenspiegels, die zijn vervangen door kleine camera’s die hun beelden projecteren op schermen in de deurpanelen.

ConnectedCAM

Ook het recent en als grote primeur op de nieuwe C3 geïntroduceerde ConnectedCAM-systeem is van de partij, een bredehoekcamera achter de binnenste achteruitkijkspiegel filmt wat zich voor auto afspeelt. Beelden die zich desgewenst laten bewaren of delen via sociale media.

Hydraulisch afgeveerde ophanging

De CXPerience is natuurlijk voorzien van de enkele weken geleden al door Citroën gepresenteerde hydraulisch afgeveerde ophanging, technologie die het legendarische comfort van vroegere modellen van het merk moet terugbrengen. Wat eenvoudiger (en betrouwbaarder) dan de hydropneumatische ophanging van weleer, het geheim zit hem nu in dempers die van twee hydraulische stops zijn voorzien (hier klikken voor meer uitleg).

Hybride aandrijving

Een futuristisch prototype vraagt natuurlijk ook om een vooruitstrevende aandrijving. Naast een benzinemotor die tot 200 pk kan leveren, is er ook nog een 80 kW sterke elektromotor voor de achterwielen. Een hybride van het plug-intype, in de volledig elektrische rijmodus moeten de batterijen goed zijn voor zo’n 60 kilometer.