Citroen C-Elysée ook als elektrische E-Elysée

Christophe

Na of naast de van Mitsubishi geleende C-Zero en de speelse E-Méhari, wil Citroën zijn elektrische aanbod ook uitbreiden met een heuse familiewagen op batterijen. Al lijkt het wel nog niet voorzien dat deze E-Elysée ook naar Europa komt.

Die eerder compacte vierdeurs is bij ons zowat onbekend, tenzij bij autosportfans. Citroën zet hem immers al enkele jaren met groot succes in het WTCC in, het samen met de Peugeot 301 ontwikkelde en er dan ook sterk op gelijkende productiemodel is echter alleen in enkele Zuid-Europese landen en vooral Azië verkrijgbaar. Zo werden er vorig jaar, als product van de alliantie met Dongfeng, maar liefst 90.000 exemplaren van verkocht in China.

Te koop vanaf 2017

Vandaar dat de Fransen de elektrische variant deze week op het Autosalon van Peking lieten zien. Wie er met volledig opgeladen (lithium-ion)batterijen mee vertrekt, zou zo’n 250 kilometer ver geraken. Dat laden vraagt 30 minuten met een snellader tot 6,5 uur aan een klassiek stopcontact. Veel meer vertelt Citroën er nog niet over, alleen nog dat de auto loop 2017 te koop zal worden aangeboden in China. De overheid daar wil voor haar zwaar vervuilde steden stevig inzetten op milieuvriendelijke(re) voertuigen, Citroën en bij uitbreiding allicht ook Peugeot willen die groene trein natuurljk niet missen.