TEST DS 7 Crossback: eindelijk -> test door GoCar.be

Christophe
TEST DS 7 Crossback: eindelijk

We willen niet zover gaan door te stellen dat we stonden te trappelen van ongeduld, maar we keken wel uit naar de DS 7. Het heeft immers enkele jaren geduurd vooraleer PSA van DS de vooropgestelde premiumspeler heeft gemaakt...

Laat ons wel wezen, tot nu toe zien we bij DS wel een uitgesproken designtaal maar het DS-gamma is nog steeds geen maat om te kunnen concurreren met échte premiumproducten. Het jonge merk heeft de voorbije jaren – enkele voorzichtige updates van 3 modellen in 2016 even buiten beschouwing gelaten – weinig nieuws te bieden, want de lancering van een volledig nieuw model was al van 2012 geleden. Elke keer als we daar een merkverantwoordelijke mee confronteerden, kregen we het geijkte antwoord: “wait and see”.

Strak plan

We weten al enige tijd dat we ons aan een grote SUV va DS-makelij mogen verwachten, de 7 Crossback. Het is een strak plan om een product te lanceren in het zeer populaire SUV-segment, in plaats van pakweg een berline in het D-segment. Maar, je moet dan ook een premiumproduct – de naam waardig - kunnen leveren. Het volstaat niet om er een pas verkozen president in rond te voeren, om credibiliteit te verdienen. Kortom, de verwachtingen voor deze DS7 zijn hooggespannen en hier en daar is er zelfs enig wantrouwen. Zeg maar het wantrouwen van een docent ten opzichte van een student met wie hij in het verleden – en tegen beterweten in – al te inschikkelijk was. Kortom, als DS belooft om andermaal een premiumproduct te lanceren, dan kan het maar beter van de eerste keer raak zijn! Stap in...

Tussen twee segmenten

De achterkant getuigt duidelijk van identiteit, vooral omwille van achterlichten die nagenoeg ongewijzigd zijn overgenomen van de jongste conceptwagens van het merk. Of dat ook volstaat voor een designprijs valt af te wachten, want smaken verschillen. Anderzijds oogt de wagen voldoende zakelijk en interessant, zoveel is duidelijk. 

De achterkant getuigt duidelijk van identiteit, vooral omwille van achterlichten die nagenoeg ongewijzigd zijn overgenomen van de jongste conceptwagens van het merk. Of dat ook volstaat voor een designprijs valt af te wachten, want smaken verschillen. Anderzijds oogt de wagen voldoende zakelijk en interessant, zoveel is duidelijk.

Sfeer

Het koetswerk mag dan wel fraai ogen, een premium valt of staat met een interieur dat navenant is afgewerkt. En precies daar houdt de DS woord, want men heeft inderdaad de ‘Franse luxe’ heruitgevonden. De constructeur voorziet vijf verschillende sferen waaruit men – afhankelijk van het gekozen afwerkingsniveau – kan kiezen. Naast de ‘Performance Line’ krijgen de overige sferen benamingen die niet ‘Franser’ kunnen klinken: Opera, Bastille, Faubourg of Rivoli. Bij elke versie hoort bijvoorbeeld een specifiek motief voor de lederen bekleding en ook de afwerking van de console en de deurpanelen zijn specifiek. De materiaalkeuze is groot, want er is keuze uit verfijnd leer, leer opgevuld met kleine kussentjes en contrasterende stiknaden of hout...



We willen niet stellen dat alle combinaties even geslaagd zijn, maar we waren wel onder de indruk van bepaalde interieurs. In het brede gamma van mogelijkheden kan iedereen wel iets vinden dat bij hem of haar past. Maar, we moeten ook toegeven dat de gekozen materialen soms wel minder degelijk klinken of aanvoelen dan bij de Duitse concurrentie. Anderzijds hoeven we ook niet te gaan muggenziften. Het geheel oogt verfijnd en de afwerking staat op een degelijk niveau, dat voel je ook aan elke knop. Kortom, het interieur is weldegelijk premium!

Technologie

Design is onvoldoende om de klant op andere ideeën te brengen en niet langer als vanouds voor Duitse producten te kiezen. Consumenten die in dit segment shoppen, willen ook technologie. ‘Franse technologie?’, laat me niet lachen, krijg je dan vaak te horen van doorwinterde liefhebbers van Duitse vierwielers. Ze zullen binnen enkele minuten minder lachen, want ook daar geeft de DS lik op stuk.

Er zijn de klassiekers zoals een danig geconnecteerd multimediasysteem met een mooi 12 inch HD aanraakscherm. Enig minpunt is dat alles via dit scherm wordt geregeld, tot de regeling van de temperatuur toe. Eén en ander is vergelijkbaar met de bediening in de jongste Peugeot en Citroën producten, maar we zien dit ook bij Volvo. We kijken verder op een volledig digitaal dashboard dat men naar wens kan configureren maar wat je ook probeert, het blijft altijd druk en vermoeiend. Er is geen enkele opstelling met klassieke wijzerplaten mogelijk. Systemen als verkeersbordherkenning, de dodehoek assistent, de spoorassistent, de 360° camera met perifeer beeld, de actieve snelheidsregelaar en de semi-autonome rijfunctie werken dan weer erg vloeiend en horen tot de meest efficiënte systemen die we vandaag kennen.

En dan zijn er ook de minder voordehand liggende technologieën die we vaak enkel op topberlines - genre Mercedes S-klasse – vinden. Wat dacht u van night vision waarvan je het beeld op het ganse digitale scherm kan projecteren? Het systeem waakt altijd op de achtergrond en het waarschuwt de bestuurder via een icoontje wanneer het in het duister een mogelijk gevaar (voetganger, fietser, auto of dier) detecteert. Wij testten het systeem bij valavond in erg winterse omstandigheden in een landelijk gebied en waren werkelijk onder de indruk van de mogelijkheden van deze ‘nachtkijker’.

Ook de andere technologieën aan boord van de DS7 Crossback weten te overtuigen. Zo wordt de gestuurde demping aan een camera gekoppeld die de oneffenheden in het wegdek monitort, waardoor de demping kan anticiperen. Precies, dit zagen we ook al eerder op de S-klasse! Het spreekt voor zich dat het systeem minder verfijnd is dan dat van Mercedes, maar in de comfort-modus staat het veercomfort op een erg hoog niveau. Oneffenheden in het wegdek worden niet alleen uitgevlakt, maar het systeem reageert ook erg zacht en wollig. Nog merkwaardiger is het koetswerk, dat zelfs in deze zachte rijstand neutraal blijft. Het gaat allerminst om een auto die gaat wiegen of overhellen in bochten. DS heeft zijn huiswerk meer dan ooit gemaakt!

Keuze vanaf de lente

Bij de lancering is de DS7 Crossback met slechts één motorisatie leverbaar en dan hebben we het over de 2.0 BlueHDI van 180 pk. Die wordt aan een nieuwe achttrapsautomaat van Aisin-origine gelinkt. Deze transmissie biedt niet de verfijning van de ZF-automaat, maar je moet al een autojournalist zijn om deze nuances te ervaren. Deze tandem biedt de DS7 keurige prestaties, waardoor je ook de uitstekende afstelling van het onderstel en de stuurinrichting kan waarderen. Het onderstel wordt overigens gedeeld met de Peugeot 3008 en u weet mogelijk al hoe we daarover denken. Het is licht, wendbaar en het geeft meer dan voldoende feedback aan de bestuurder ... waardoor het één van onze favorieten is! 

We konden ook heel even met de 1.6 THP benzineversie (180 pk) rijden en ook deze motor maakte een prima eerste indruk, maar we oordelen liever na een grondige test. Die motor komt pas in de lente en er volgt ook een variante met 225 pk, net als een 1.5 BlueHDI instapversie met 130 pk. Dat wordt de enige motor met een manuele versnellingsbak. Vierwielaandrijving komt er pas medio 2019 in de plug-in hybride versie. Die zal 250 pk leveren en hij haalt een zuiver elektrische autonomie van 40 km. We komen er ten gepaste tijd op terug.
 

Besluit

Deze DS7 Crossback levert meer dan ooit ‘Franse luxe’ en het is een auto die men maar beter ernstig neemt. Toegegeven, er is nog een verschil tussen interesse tonen en een auto daadwerkelijk kopen, maar we adviseren u ten stelligste om er een testrit mee te maken.

Bron: GOCAR